Friday 24 May 2013

Nasihat kepada kaum hawa


Semua ibu bapa pasti akan menasihati anak perempuannya bila mereka ingin melangkah ke kehidupan baru (pernikahan). Macam-macam nasihat akan diberikan supaya anak mereka menjadi isteri yang solehah. Di sini ada beberapa contoh nasihat orang zaman dahulu terhadap anak perempuan mereka. Semoga bermanfaat dan harap diamalkan..

1) Berikut nasihat Ibnu Kharijah Al-Fazaari kepada anak perempuannya ketika menikah:

            “Wahai anak perempuanku, sesungguhnya perempuan lebih berhak dengan adabmu daripadaku dan engkau harus diajar beretika. Jadilah engkau sebagai hamba suamimu maka dia akan menjadi hambamu. Jangan mendekat darinya, maka dia akan memilikimu. Janganlah engkau menjauhkan diri darinya jika itu terjadi maka engkau dan dia akan merasa berat. Jadilah seperti yang aku katakana kepada ibumu, ‘Ambillah ampunan dariku, maka engkau akan mendapatkan kasih sayangku. Janganlah engkau berbicara di saat aku sedang meledak-ledak marah. Sesungguhnya aku melihat cinta dan kebencian di dalam hati ketika keduanya berkumpul, cinta segera akan hilang.”


2) Puteri seorang tabiin Abu Aswad Ad-Duali mendatangi bapanya di waktu pernikahannya. Kemudian dia berkata, “Wahai bapaku, aku tidak ingin berpisah denganmu setelah engkau menikahkanku, maka berikanlah kepadaku wasiatmu.” Maka Abu Aswad Ad-Duali berkata, “Sesungguhnya engkau tidak akan mendapatkan apa yang ada pada suamimu kecuali dengan kelembutan. Ketahuilah bahawa sebaik-baiknya dari yang paling baik adalah air.”

3) Seorang perempuan Arab berwasiat kepada anak perempuannya ketika dia menikah, “Wahai anak perempuanku, sesungguhnya wasiat jika ditinggalkan untuk orang yang memiliki adab maka akan aku tinggalkan untukmu. Tetapi, wasiat adalah peringatan bagi orang yang lalai dan membantu orang yang berakal. Jika seorang perempuan tidak perlu kepada seorang suami, maka kedua orang tuanya memerlukan dia dan keperluan kedua orang tua terhadapnya membuatkannya menjadi orang yang paling tidak diperlukan. Tetapi perempuan diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk perempuan. Perempuan siapa pun engkau, jika engkau memisahkan diri dari suasana di mana engkau tumbuh menuju kehidupan lain yang belum engkau ketahui dan pendamping yang belum engkau rapat, kemudian dia memilikimu, mengawasimu dan menjadi tuan, maka jadilah engkau hamba baginya dan dia akan menjadi hamba kepadamu. Jagalah 10 hal, maka dia akan menyimpannya:

1. Bersikaplah qanaah dan taat.
2. Mendengar ucapannya dengan baik.
3. Jagalah kedua matanya. Jangan sampai matanya melihatmu dalam keadaan penampilan buruk.
4. Jagalah hidungnya. Jangan sampai hidungnya mencium aroma dari tubuhmu kecuali aroma yang baik dan harum.
5. Jagalah waktu tidurnya kerana bila tidurnya terganggu akan menimbulkan kemarahan.
6. Jagalah makannya kerana rasa lapar dapat membuatnya marah.
7. Menjaga harta dan amanatnya serta mengatur baik dalam urusan kewangan keluarga.
8. Menjaga keluarganya dalam hal mendidik anak-anaknya dan menghargai kaum kerabahtnya.
9. Jangan membantah perintahnya kerana akan membuat dadanya bergemuruh serta marah dan jangan membuka rahsianya kerana jika engkau menyebarkan rahsianya maka engkau tidak aman dari khianatnya.
10. Janganlah engkau menunjukkan kebahagiaan ketika dia dalam keadaan sedih dan janganlah engkau menunjukkan kesedihan ketika dia dalam keadaan bahagia.


No comments:

Post a Comment