Friday 31 May 2013

Tudung sekarang

Gembira sangat bila tengok banyak artis Malaysia sekarang yang berubah ke arah yang lebih baik terutamanya artis perempuan..cantik sangat bila mereka bertudung. Tenang rasanya tengok mereka mula pakai tudung. Begitu juga muslimah2 lain. Sudah ramai yang punya keinginan untuk bertudung. Namun..apa yang menyedihkan adalah mereka pakai tudung yang tak menepati syariat. Malah ada yang pakai sesuatu tudung tu kerana rekaannya yang menarik atau kerana warnanya yang menyerlah tanpa pedulikan cara menutup aurat secara Islam. Kadang2 cara mereka bertudung menyerupai agama lain seperi birawati Kristian.

Ini fesyen bertudung zaman sekarang yang dibanggakan ramai. Hadis nabi, “Barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka“.. – Riwayat Abu Daud.
 
Syarat2 memakai tudung dengan betul dan tertib hanyalah dengan melabuhkan kain tudung lebih dari paras dada hingga ke perut. Kain tudung janganlah terlalu jarang hingga boleh menampakkan bahagian tubuh badan kita terutama telinga dan leher. Pemakaian tudung seharusnya dipakai menutupi bahagian dada atas dan bukannya memakai dengan memasukkan dalam baju. Itu salah dan jelas2 menampakkan bentuk dada.

Salahkah bermewah? Salahkah beli kain tudung yang mahal kalau kita mampu? Salahkah berfesyen bila memakai tudung? Tidak salah, asalkan..
  • tutup rambut selengkapnya.
  • melabuh tudung hingga menutup dada.
  • bahagian lain pada tubuh badan wanita juga ditutup dengan dengan pakaian longgar, termasuk melabuh kain baju ke paras peha dan pinggul jika memakai seluar.
  • memakai tudung dengan iman dan taqwa.

No comments:

Post a Comment